این غذاها را در سفر نخورید.

 

بهتر است مردم غذاهایی را که با خود در طول سفر به همراه دارند، نیم پز نشده باشند و توصیه می شود از همان ابتدا غذا را کامل بپزید یا در مقصد اقدام به پخت آن کنید.

برای صبحانه از پنیر و مربای کوچک استفاده کنید تا مجبور نباشید اضافه آن را تمام مدت سفر با احتیاط حمل کنید.

غذاهایی مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذاهایی مثل الویه، کباب کوبیده، کالباس، سوسیس و مواد غذایی آبکی مانند انواع خورشت ها بسیار حساس و فسادپذیر هستند.

می توان برای حفظ زنجیره سرمایی برای نگهداری مواد غذایی بالقوه خطرناک مانند "موادغذایی با پایه شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت ماهی و طیور " از یخچال های یونولیتی در طول سفر استفاده کرد.

از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها پرهیز کنید.

در صورت مجبور شدن به تهیه غذا از رستوران های بین راهی به بهداشت محیط رستوران، لباس کار کارکنان و نظافت عمومی مکان توجه کنند.

مردم باید به رنگ گوشت کباب کوبیده عرضه شده توجه کرده و در صورتی که به رنگ قرمز بود از مصرف آن به علت عدم پخت کافی اجتناب کنند.

از نوشیدن شیرهای محلی و غیرقابل اطمینان، پنیر محلی و پاستوریزه نشده، بستنی های سنتی، سرشیر و خامه های باز خودداری نمایید. بسیاری از بیماری ها و مسمومیت های غذایی از همین طریق اتفاق می افتند، چون فلور میکروبی که به طور طبیعی در بدن افراد وجود دارد، در محیط های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد. لذا عامل سردرگمی سیستم ایمنی بدن و عکس العمل کُند آن جهت دفاع و مبارزه با عوامل بیماری زای جدید می شود.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در‌‌ همان روز است. 

در صورتیکه در سفر خود با مشکل عدم رعایت نظافت در اماکن عمومی و بین راهی یا سرویس های بهداشتی موجود در اماکن متبرکه، پمپ بنزین ها یا نمازخانه های بین راهی برخورد داشتید، موارد را با سامانه بهداشت 190 که به صورت شبانه روزی در خدمت هموطنان گرامی است، اعلام کنید تا در اسرع وقت این مسئله توسط کارشناسان بهداشت محیط منطقه رسیدگی شود.

 

برای پیشگیری از سرماخوردگی چیکار کنیم.